sunnuntai 12. tammikuuta 2014




                     Teloitettujen kirjeitä

 Jenny Huuposen viesti äidille 3.5.1918 Hollolasta:

3p Toukok Hollolankirkolla
1918
Rakas äitini

Tämä on ehkä viimeinen
Tervehdykseni teille
En Tosin tiedä josko olette enää
Elävien kirjoissa kun en
ole saanut mitään tietoa
Moneen kuukauteen teistä. Minä
Olen ollut punasen ristin
Sairaanhoitajana ja
Nyt olen 3päivää ollut
Walkokaartin vankina
Olen tuomittu kuolemaan
Odotan vaan koska se (viesti loppuu kesken)

Jenny Huuposen kohtalosta ei ole tietoa Sotasurmat 1914-1922 -tiedostossa, mutta Jenny Huuposen valokuva julkaistiin "Itä ja Länsi" -lehden numerossa 8-9/1928 ja lehdessä kerrottiin, että Jenny on "murhattu Hollolan kirkolla".


Ilmari Reunasen viesti äidille 26.9.1918 Lahdesta:

Viimeiset terveiset rakas
äiti pojaltanne. Minä
en ole enään elämässä
silloin kun luette tätä
kirjettäni. Minut tapetaan,
mutta minun aatteeni
jää elämään.
Minut ammutaan huomenna
syysk. 27p. klo 6 aamulla.
Merkatkaa tuo päivä ristillä
niin muistatte aina, että yksi
pojistanne on tuona päivänä
teiltä väkivaltaisesti
iäksi riistetty.
Ilmari Reunanen

Ilmari Reunanen ammuttiin 27.9.1918 Lahdessa. Hän oli 22-vuotias.


Lähde: Ulla-Maija Peltonen(2003): Muistin paikat. Vuoden 1918 sisällissodan muistamisesta ja unohtamisesta, SKS, Helsinki.
Kuva: Lahden historiallisen museon kokoelmat

1 kommentti: